FOLLOWERS

KLIK DISINI

Thursday, January 26, 2012

UJIAN PAP SMEAR + SUNTIKAN 3 bulan sekali

PAP SMEAR

Ujian ini dilakukan dengan mengambil sedikit tisu dari pangkal serviks kemudian, Pap smear juga dikenali sebagai ujian papanicolaou
tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesan tisu-tisu yang abnormal dan berpotensi untuk menjadi kanser.

 Biasanya sel serviks tidak berubah menjadi sel kanser dalam masa semalaman. 
Sel yang normal akan mengalami beberapa perubahan dalam jangka masa tertentu sebelum menjadi sel kanser. 
 Pap smear boleh mengesan perubahan pada sel di peringkat awal sebelum ia berubah menjadi sel kanser.

Masa yang diambil bagi sel normal untuk menjadi sel kanser adalah di antara 2 hingga 10 tahun. 
Jadi, sekiranya pap smear dilakukan setiap 3 tahun, 
peluang untuk mengesan sel-sel yang berpotensi menjadi sel  kanser adalah cerah sebelum ia menjadi kanser serviks. Rawatan di peringkat awal mempunyai peluang yang cerah untuk sembuh.



Bila saya patut melakukan ujian pap smear?

Anda patut melakukan ujian pap smear
setelah anda mula mengamalkan seks atau mencapai umur 26 tahun sehinggalah anda berusia 70 tahun



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ni kes pagi tadi laa.....
selalunyer kalo derang nk bt pap smear..
lagi seminggu br kasi tau...
hukhukhuk...

nasib... nasib..
nasib bdn...
hahahahhaha...

bkn per
malas nk bt mende alah tu bagai..
tp nk bt lagu mana kan..
tadah jer la wei..
dh smpi ke klinik...
hikhikihik..
sbb mmg dh smpi turn untuk amik suntikan 3 bulan - rancang kehamilan..
selain amik suntik ada yg makan pil..
ada yg rancang sendiri..

untuk diri nunu..
mmg x bole amik pil..
bahaya...
kang terbabas lupa mkn..
sbb x disiplin mkn ubt...
jadi nyer cara yg mudah ..
amik la suntik 3 bln sekali..
sakit...???
kejap jer la sakit..
tahan jer la...

untuk keselamatan diri.....
ada gak member pelik naper amik suntik..
naper x amik pil....
itu hak memasing....
sy x mo kaco awak amik apa..
terpulang...

sbb sy dh dibg warning dgn doc untuk tidak pregnant lagik untuk masa terdekat..
demi kesihatan...
pasal kes c-zer anak yg sulung....
mmg terbaek la dpt ceramah free dgn doc..
aku hangkut sekali hubby masuk sama dgr ceramah...

hahahahahaha
(padan muka dia... kalo nunu ckp x pernah nk percaya.... sekali hadap doc.. baru tau ha')
bkn per tau..
biasa la..
kdg2 suami x nk amik kesah hal2 mcm tu....
jom! kite hadap doc sama2..
tau pun cuak kan..
pasal ada satu kes..
pernah terjadi kt klinik yg nunu pergi ni..
sampai laki bini nk bercerai..
gara2 doc suh isteri dia amik pil perancang...

" itu hak saya nk bg ke tidak isteri sy amik pil perancang yg doktor memandai kenapa...?'
gitew la yg misi bgtau...
mmg kecoh arr time tu...
sbb misi klinik desa ni yg cerita...
padahal isteri dia baru lepas abis pantang....

tu sbb kalo nunu g klinik..
apa cara paksa hubby ikut..
itu cara nunu laa...
bkn per... misi dah pesan gitu gini...
suh itu ini..
hubby bt dek kan..
sik kite tadah telinga..
no.. no..
sama-sama kena kerjasama...
hahahahaha..






1 comment:

watyz said...

bln depan kot nak wat utk thn ni.
thn lepas dh wat... :)

BIRTHDAY IRDINA QAISARA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

BIRTHDAY IRSALINA QISYA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers